به وب بلاگ انجمن علمی و آموزشی معلمان علوم تجربی استان قم خوش آمدید.

دوشنبه، اسفند ۱۷، ۱۳۸۳

خبر نامه شماره 3

شماره 3 سال اول بهمن ماه 1383







سايت اينترنتي انجمن:
http://www.ngo82.blogspot.com

خبر نامه شماره 3 , سال اول- بهمن 1383
مدير مسئول : مجيد فرح آبادي

مدير انتشارات: محمد صمدي پور

همكاران اين نشريه:
مجيد فرح آبادي
محمد صمدي پور
اقدس نيكو روش
حسن كوچك زاده

تايپ: حامد فرح آبادي
v دفتر انجمن :
انتهاي خيابان جمهوري اسلامي فلکه ی یزدان شهر
سايت اينترنتي انجمن:
http://www.ngo82.blogspot.com

مشاهده نظرات شما همكاران در وب بلاك:
http://www.persianlog.com/user/anjomane_oloum

پست الكترونيك :
zist2003mf@yahoo.com


امام علی (ع).گنجایش هر ظرفی با آنچه در آن نهند تنگ می شود جز ظرف دانش که(هر چه در آن نهند) گسترش می یابد.


(نهج البلاغه حکمت 205)








در اين شماره مي خوانيم:

ü اخبار انجمن
ü ديابت
ü قواعد سوالات چند گزينه اي
ü نمونه سوالات المپياد مرحله اول براي سه پايه
ü انرژي هاي نو




ü اخبار انجمن

ü قواعد تهيه سوالات چند گزينه اي

ü نمونه سوالات المپياد مرحله اول سه پايه


ü ديابت

انرژي هاي نو
چه شد اين سينه ها باز آتشين شد
غم آمد با دل ما همنشين شد
محرم آمد آري بار ديگر
كه دنيا غرق ماتم اينچنين شد
حسين جان:
اي پرستشگاه عظمت ها و فضيلت ها ، هنوز امواج صداي مظلومانه ات از اعماق زمان به گوش مي رسد كه «هل من ناصر ينصر ني» و هنوز خون به ناحق ريخته ات در رگ هاي قرون و اعصار جريان دارد و زمزمه گر اين جمله است كه «مردن در سايه عزت بهتر از زندگي با ذلت است « اينچنين است كه عشق تو در دل هاي عاشقانت شور مي آفريند. هر سال محرم را با آه حسرتي آغاز مي كنيم كه اي كاش در آن زمان مي زيستيم اما به مظلوميتت قسم بدان كه تا هميشه تاريخ
،« اني سلم لمن سالمكم و حرب لمن حاربكم »





































































اخبار انجمن
به دنبال تحويل ساختمان استيجاري انجمن در مرداد ماه سال 83 عملا فعاليت هاي اعضاي فعال انجمن متوقف شد.
در طي 6 ماه گذشته مسئولين انجمن ديدار هاي متعدي با رياست سازمان و معاونين محترم مربوطه داشته اند و رايزني هاي متعددي نيز در اين خصوص صورت گرفته است.
نتيجه ي اين تلاش ها وهمچنين مساعدت هاي رياست سازمان جناب آقاي خاكسار ، آماده شدن ساختمان جديد انجمن است كه انشاالله در روز هاي آينده افتتاح خواهد شد .
كتاب هاي كا ر
به دنبال پيشنهاد هاي متعدد به شوراي اجرايي مبني بر تاليف كتاب هاي كار علوم تجربي سه پايه راهنمايي ، كميته انتشارات با بررسي و پذيرش موضوع و انتخاب مولف اقدام نمود. در اين خصوص كتاب هاي مذكور تاليف و در آينده منتشر خواهند شد .
سايت اينترنتي انجمن:
انجمن علمي و آموزشي معلمان علوم تجربي استان قم به منظور نيل به هدف هاي مذكور در ماده (1) اساسنامه ، انجمن اقدام به راه اندازي سايت اينترنتي نموده است تا در راستاي اهداف ذيل گام بردارد.
1) پژوهش در زمينه هاي علمي ، فرهنگي در سطح ملي و بين المللي بين معلمان و متخصصاني كه به گونه اي با علم علوم تجربي سر و كار دارند.
2)ترغيب و تشويق دبيران و دانش آموزان به شركت در امور پژوهشي و آموزشي .
3)تلاش به منظور ارتقاء سطح علمي معلمان به طريق مشاركت.
4) انتقال تجارب علمي و فن تدريس به معلمان و ايجاد زمينه همكاري و مشاركت علمي بين معلمان .
شما همكار گرامي مي توانيد با مراجعه به سايت انجمن با شوراي اجرايي و كميته هاي مختلف ارتباط داشته باشيد و با ارسال نظرات خود مسئولين انجمن را ياري دهيد.
در اين سايت اخبار مربوط به انجمن ، و مطالب متناسب با اهداف انجمن درج خواهد شد.
http://www.ngo82.blogspot.com : آدرس سايت
همچنين با وب بلاگ ذيل نظرات خود را ارسال فرماييد.
http://www.persianlog.com/user/anjomane_oloum

پست الكترونيك:

zist2003mf@yahoo.com
ديابت و مراقبت ها

قلب و عروق:
ديابت ، سطح كلسترول خون را افزايش مي دهد . كلسترول ، نوعي چربي است كه بدن مي تواند آن را بسازد و نقش هاي مهمي در بدن دارد. اين ماده در بعضي غذا ها ي حيواني نيز يافت مي شود . وقتي مقدار كلسترول بسيار بالاست ، درون رگ هاي بزرگ دچار گرفتگي مي شود و در نتيجه رگ باريك مي شود . اين عارضه آتروسكلروز( تصلب شرایين ) ناميده مي شود .گرفتگي و باريك شدن رگ ها جريان خون را در سر تا سر بدن مختل مي كند . درد قفسه سينه كه آنژين ناميده مي شود .قلبي كه به علت گرفتگي رگ هاي مخصوص قلب رخ مي دهد و ضعف ماهيچه قلب ( كارديو ميوپاني ) حمله از عوارض خطرناك گرفتگي رگ هاست.رگ هاي خوني گرفته و باريك ،فضاي كمي براي جريان خون دارند اين وضعيت به اين مي ماند كه شما انگشت شست خود را جلوي خروجي شيلنگ آب بگيريد .در اين وضعيت آب با فشار بسيار بالا از شيلنگ خارج مي شود .به همين نحو ، رگ هاي خوني گرفته و باريك به فشار خون بالا مي انجامند .به علاوه ، زماني كه رگ ها باريك مي شوند ، خون كافي به پاها نمي رسد و بيماري هاي عروق محيطي خود را نشان مي دهند .شما ممكن است در هنگام برخاستن ،راه رفتن يا ورزش كردن در باسن ها ، پشت پاها و يا را ن هايتان احساس درد كنيد . براي پيشگيري از اين عوارض ، نكات زير را رعايت كنيد :
قند خون و فشار خون را تا جايي كه امكان دارد نزديك حالت عادي نگه داريد .
كلسترول و ديگر چربي هاي خون را تا جايي كه امكان دارد نزديك حالت عادي نگه داريد .
داروهاي ديابت خود را هر روز در زمان معين مصرف كنيد .
قرص هاي قلب و فشار خون را همان گونه كه پزشك شما توصيه كرده است ،مصرف كنيد .
از پزشك خود بپرسيد آيا شما براي حفظ سلامتي قلبتان بايد هر روز يك قرص آسپرين مصرف كنيد يا نه .
سيگار نكشيد .
وزن خود را در محدوده عادي حفظ كنيد .
هر روز حدود 30 دقيقه ورزش كنيد .از پلكان استفاده كنيد . دورتر از مركز خريد پارك كنيد . پياده روي كنيد . به شنا بپردازيد. در باغچه كار كنيد . يا در كار هاي خانه مشاركت كنيد .

مراقبت از كليه ها
كليه ها به صورت صافي عمل مي كنند و مواد زايد و اضافي را از خون مي گيرند و دفع مي كنند . صافي هاي بسيار ظريف كليه ها ، گلومرول نام دارند. قند خون و فشار خون بالا به گلومرول ها آسيب مي رسانند . وقتي كليه هاي آسيب ديده عمل تصفيه مواد زايد و اضافي را به خوبي انجام نمي دهند ، اين مواد در بدن تجمع مي يابند و باعث آسيب مي شوند . يكي از نشانه هاي اوليه تخريب كليه ها ، نشت مقدار زيادي پروتئين
از كليه هاست اين حالت كه پروتئينوري ناميده مي شود و باعث از دست رفتن پروتئين هاي مفيد بدن مي شود. نقص كليوي حاصل از ديابت آن قدر آهسته رخ مي دهد كه ممكن است شما سال ها احساس بيماري نكنيد . حتي زماني كه كليه هاي شما تنها نصف كار عادي خود را انجام مي دهند نيز شما به وجود بيماري پي نمي بريد . وقتي كليه ها از كار مي افتند ، درد معده و خستگي تمام وقت به سراغ شما مي آيد و پوست شما ممكن است به زردي گرايد .
برا ي پيشگيري از اين عوارض ، نكات زير را رعایت كنيد :
قند خون و فشار خون را تا جايي كه امكان دارد نزديك حالت عادي نگه داريد .
از برنامه غذايي كه پزشك يا متخصص تغذيه شما توصيه كرده است ، پيروي كنيد . آنان ممكن است به شما پيشنهاد كنند كه پروتئين ،سديم و پتاسيم كمتري مصرف كنيد .
با آزمون ادرار ، دست كم سالي يك بار كليه هايتان را وارسي كنيد .
اگر نشانه هاي زير را داشتيد ممكن است عفونت كليوي داشته باشيد و بايد بي درنگ به پزشك مراجعه كنيد :
1) درد يا سوزش در هنگام ادرار
2) اشتياق فراوان به حمام رفتن
3) ادرار كدر يا قرمزگون
4) درد در پشت يا پهلو ودنده ها
5) تب يا احساس لرز
بعضي داروها از جمله مهار كننده ACE پيشرفت تخريب كليه را كند مي كنند .اگر پزشك اين داروها را براي شما تجويز كرد ، به موقع آن ها را مصرف كنيد .
مراقبت از دستگاه عصبي
قند خون بالا به مدت طولاني مي تواند به رگ هاي خوني كه به بعضي اعصاب اكسيژن مي رسانند ،آسيب رساند به علاوه ، قند خون بالا مي تواند به پوشش اعصاب آسيب وارد كند . اعصاب آسيب ديده ممكن است از فرستادن پيام ها به كندي جا به جا شوند يا در زمان نامناسبي فرستاده شوند .
اعصاب محيطي به بازو ها ، دست ها ، ران ها و پاها مي روند . تخريب اين اعصاب مي تواند به احساس كرختي در دست ها يا پاها منجر شود .
اعصاب خود كار از نخاع به شش ها ، قلب ، معده ، روده ها ،مثانه و اندام هاي جنسي مي روند .تخريب اعصاب معده و روده ها در اثر قند خون بالا به احساس ناراحتي در معده ، استفراغ ، يبوست يا اسهال منجر مي شود .
تخريب اعصاب خود كاري كه به مثانه مي روند ، تشخيص زماني كه بايد به دستشويي برويد را مشكل مي سازد اين تخريب درك خالي بودن مثانه را نيز مشكل مي سازد هر دو مشكل مي تواند باعث شود شما ادرار را به مدت طولاني نگه داريد . اين وضعيت مي تواند به عفونت مثانه منجر شود . گاهي نيز قطرات ادرار به طور تصادفي نشت مي كنند .
براي پيشگيري از اين عوارض نكات زير را رعايت كنيد :
قند خون و فشار خون را تا جايي كه امكان دارد نزديك حالت عادي نگه داريد .
پاهايتان را هر روز با آب گرم بشوييد . هر روز آن ها را براي زخم ها ، تاول ها ، قرمزي ها ، پینه ها يا مشكلات ديگر وارسي كنيد .هميشه كفش يا دمپايي بپوشيد ناخن ها را هفته اي يك بار و پس از شستن پاها يعني زماني كه نرم هستند ،كوتاه كنيد .اين اقدام ها باعث مي شود پاهايتان كمتر زخمي و عفوني شوند . عفونت پاها به تخريب اعصاب پا مي انجامد.
مراقبت از چشم ها
قند خون بالا به شبكيه چشم آسيب مي رساند . كار شبكيه دريافت نوري است كه به چشم مي رسد .شبكيه رگ ها خوني ظريفي دارد كه قند خون بالا باعث گرفتگي آن ها مي شود اگر شما به تخريب شبكيه دچار شويد ، ممكن است تار بيني يا دو بيني پيدا كنيد .
براي پيشگيري از اين عوارض نكات زير را رعايت كنيد :
قند خون و فشار خون را تا جايي كه امكان دارد نزديك حالت عادي نگه داريد .
براي معاينه چشم سالي يك بار به چشم پزشك مراجعه كنيد .
اگر احساس تار بيني يا دو بيني داريد ، در يك يا هر دو چشم درد يا فشار داريد و يا در مشاهده چيز هايي كه خارج از گوشه هاي چشم قرار دارند ، مشكل داريد ، به چشم پزشك مراجعه كنيد.
همكاران ارجمند :
با توجه به برگزاري المپياد علوم تجربي و تهيه سوال هاي چند گزينه اي قواعد تهيه اين سوال ها و نمونه ي اين سوال ها براي هر پايه خدمت شما همكاران تهيه و ارسال مي گردد .
قواعد تهيه سوالات چند گزينه اي :
1. هر سوال بايد مطلب و موضوع مهمي را اندازه گيري كند و از پرسش مطلب جزيي و كم اهميت بپرهيزيم .
2. متن سوال كامل ، واضح ، روشن ، و شفاف بوده و به اختصار نوشته شود.
3. هر سوال فقط يك هدف را اندازه بگيرد و بيش از يك مطلب در هر سوال نباشد.
4. از تكرار مطالب مشابه در گزينه ها خودداري شود.
5. تنه و متن سوال ، حاوي مطلب اصلي پرسشي بوده و پاسخگو با مراجعه به متن پي به خواسته سوال ببرد.
6. تمام گزينه هاي هر سوال متجانس بوده و به مطلب واحدي مربوط شود .
7. گزينه ها طوري تنظيم شود كه فقط گزينه پاسخ درست و يا درست ترين پاسخ باشد .
8. پاسخ ها و گزينه هاي انحرافي طوري تنظيم شود كه نظر پاسخ گويان بي اطلاع را جلب كند.
9. براي ارزيابي سطوح درك و فهم و بالاتر از واژه هاي بديع و غير كليشه اي استفاده شود.
10. پاسخ ها و گزينه هاي هر سوال از نظر دستوري بايد مكمل و پاسخي به متن سوال باشد .
11. در متن سوال از شواهد ياري كننده استفاده نشود ، تا به وسيله ي آن پاسخگو جواب را پيدا كند.
12. از به كار بردن ادوات منفي تا حد امكان بپرهيزيم . (در صورت استفاده ، زير آن خط بكشيم )
13. اگر در صورت ضرورت ، متن سوال منفي بود ، متن پاسخ ها منفي نباشد . (منفي مضاعف)
14. از به كار بردن گزينه هاي مثل “همه اينها ” يا ”هيچكدام ” يا ”الف و ب ” صحيح يا غلط است خودداري شود.
15. هر سوال مستقل از سوال ديگر باشد و پاسخ سوال منوط به دانستن پاسخ سوال ديگر نباشد.
16. متن و يا گزينه هاي يك سوال به يافتن پاسخ سوال ديگر كمك نكند.
17. سوال گمراه كننده نباشد. متن و گزينه ها پاسخگو را گمراه نكند.
18. در گزينه ها ، از ارائه ي دو گزينه ي متضاد كه يكي از آن دو گزينه ي پاسخ درست است ، خودداري گردد.
19. از به كار بردن دو گزينه ي مترادف نيز پرهيز شود. (حتي وقتي دو گزينه ي مترادف غلط است)
20. طول گزينه ها در هر سوال برابر باشد.
21. طول پاسخ درست در سوال هاي مختلف ، برابر نباشد . .
22. محل پاسخ درست در ميان پاسخ هاي انحرافي به طور تصادفي انتخاب شود.
23. محل گزينه هاي درست از هيچ قاعده خاصي پيروي ننمايد و كل پاسخنامه پس از تنظيم درست به شكل خاصي در نيايد .
24. در متن سوال هايي كه جاي خالي دارد ، بهتر است جاي خالي را در آخر و يا داخل متن قرار دهيد. متن ضمنا هر گزينه مستقلا بايد از نظر دستوري متن سوال را كامل كند.
25. متن هر سوال و همه گزينه هاي مربوط به آن در يك صفحه قرار گيرد.


نمونه سوالات المپیاد مرحله اول مدرسه پایه اول

1- ذره هاي سازنده كدام يك از مواد زير را مولكول ها تشكيل مي دهد؟
1) آهن 2)مس 3) جيوه 4)اكسيژن
2 - در حجم معين و در دماي معين كدام ماده انبساط كمتري دارد ؟
1)هيدروژن 2)الكل 3)آلومينيوم 4) شيشه
3 - نقطه انجماد مس 1083 درجه سانتيگراد است نقطه ذوب آن چقدر است؟ 1) 1083 2) 1082 3)کمتراز1083 4) بيشتر از 1083
4 – كدام يك از تغييرات زير گرما گير است؟
1) چگالش 2)انجماد 3)تصعيد 4)ميعان
5 – كدام ماده چكش خوار است و گرما را به خوبي از خود عبور مي دهد؟
1) فسفر 2)گوگرد 3) سرب 4)يد
6- ماده اي جامد در اختيار داريم،ازكدام خاصيت براي شناسايي آن استفاده نمي شود ؟
1) رنگ 2)نقطه ي ذوب 3) ميزان رسانايي 4) حجم
7- 10 سي سي آب را با 25 سي سي الكل مخلوط كرده ايم حجم مخلوط حاصل چند سي سي است ؟
1) 35 2) 36 3) بيشتر از 35 4) كمتر از 35
8- براي جداسازي جزء جامد يك محلول از كدام روش جداسازي استفاده مي كنند؟
1) سرريز كردن 2) تبلور 3) صاف كردن 4)قيف جداكننده
9- در كدام گزينه انرژي الكتريكي به نوراني تبديل مي شود؟
1) بدن كرم شب تاب 2)فرستنده راديويي 3) دينام دوچرخه 4) باتري اتومبيل

10- اگر اندازه در هريك از گوي ها برابر باشد نيروي جاذبه بين آنهادر كدام گزينه بيشتر است؟
1 ) 2) 3) 4)

11- - به دمايي كه در آن ماده ي خالص به حالت جامد و مايع در حال تعادل باشد جه مي گويند؟
الف : نقطه ي انجماد ب : نقطه ي ذوب ج : نقطه ي ذوب و انجماد د : دماي اشباع

12- به درون چهار ظرف يكسان‌‌، آب خالص با دماي متفاوت ريخته ايم وظرف ها پر شده اند دركدام دما تعداد ذرات آب بيشتر است؟
الف: يك ب : دو ج : سه د : چهار

13 – سرعت اوليه اتومبيلي 20 وسرعت ثانويه آن 80 متر بر ثانيه است اگر مدت تغييرات سرعت آن 10 ثانيه باشد شتاب اتومبيل چند متر برمجذور ثانيه خواهد بود؟
1) 8 2) 6 3) 10 4) 4
C B


A 14- اتومبيلي مسافت بين شهرهاي A وBوC را كه 144
كيلومتراست را مطابق شكل درمدت2 ساعت پيموده است
سرعت اتومبيل چند متربر ثانيه است؟
1) 20 2) 72 3) 10 4) 288
15- در كدام گزينه انرژي جنبشي وجود دارد ؟
1) فنر فشرده شده 2)آب پشت سد 3)وزنه آويخته 4) باد
به سوالات زير پاسخ دهيد.
1 – در فصل تابستان بدن ما زياد عرق مي كند باوجود گرم شدن هوا دماي بدن ما بالا نمي رود و از دماي محيط اطراف ما هم كمتر است .علت چيست ؟


2- پرنده ي در حال پرواز هنگامي كه مي خواهد بر روي زمين بنشيند پرهاي خود را كاملا باز مي كند همچنين چتر بازي كه از درون هوا پيما بيرون مي پرد براي اينكه سالم فرود آيد چتر خود را باز مي كند بازكردن چتر و بال چه كمكي به آنها مي كند
سرعت3- نمودار مقابل :
شتاب حاصل از حركت يك اتومبيل را نشا ن مي دهد.
نمودار را تفسير كنيد.


زمان



4- در شكل مقابل تبديلات انرژي را توضيح دهيد.











دوم راهنمايي
1- «آب مايعي است بي رنگ ، بي بو و بي مزه كه در 100 درجه ي سانتي گرا د به جوش آمده و در صفر درجه سانتي گراد يخ مي زند ، نمي سوزد و چيزي را نمي سوزاند و به وسيله ي جريان برق به دو عنصر اكسيژن و هيدروژن تجزيه مي شود»
در عبارت بالا به چند خاصيت فيزيكي آب اشاره شده است؟
1) 6 2) 7 3) 8 4) 9
2- نسبت شكر به نبات مانند ..................است.
1) گرانيت به بازالت 2) گرانيت به گابرو 3) بازالت به گرانيت 4) ريوليت به بازالت
3- سنگي كه نفت در آن ها تشكيل مي شود به احتمال زياد ...........است.
1) ريز بلور 2) درشت بلور 3) سخت و محكم 4) لايه لايه
4- تصوير ساعتي در پيرابين تشكيل شده است . اگر با يك آينه ي تخت به آن نگاه كنيم ساعت را 2:35 مي بينيم . ساعت واقعي چند است؟
1) 10:35 2) 9:25 3) 4:25 4) 2:35
5- سوخت A دماي يك كيلوگرم يخ صفر درجه را به آب 5 درجه سانتي گراد افزايش داده است . انرژي اين سوخت چند كيلو ژول بوده است ؟
1) 333 2) 354 3)420 4) 2250
6- در آينه ي مقعر (كاو) اگر جسم بر روي كانون قرار بگيرد . تصوير در كجا تشكيل مي شود؟
1) بين كانون و مركز 2) بي نهايت 3) درون آينه 4) بين كانون و آينه
7- يك دياپازون با بسامد 50 هرتز، امواجي بر سطح آب ايجاد مي كند . اگر به جاي آن از يك دياپازون با بسامد 100 هرتز استفاده كنيم ............
1) سرعت انتشار امواج دو برابر مي شود 2) به انرژي نوسانگر بستگي دارد
3) سرعت انتشار امواج را نصف مي كند 4) طول آن موج نصف مي شود
8- در كدام نمودار تغيير حالت رخ داده است؟




گرما گرما گرما گرما
9- محلول يد بر روي كدام يك از مواد زير رنگ آبي تيره ايجاد مي كند؟
1) سفيده ي تخم مرغ 2) گوشت سفيد 3) پنبه 4) برنج
10- براي آنكه غذاي داغ ديرتر سرد شود، كدام ظرف مناسب تر است؟
1) فلزي سياه رنگ 2) فلزي نقره اي 3) ملامين تيره 4) كريستال
11- اگر زاويه ي بين پرتوي تابش و آينه زاويه تابش باشد زاويه ي بازتابش چند درجه است؟
1) 18 درجه 2) 5/22 درجه 3) 45 درجه 4) 72درجه
12- در واكنش شيميايي درون بدن كدام ماده كاتاليزگر محسوب مي شود؟
1) چربي 2) ويتامين 3) گلوكز 4) آنزيم
13- كدام يك از امواج زير با بقيه متفاوت است ؟ 1) راديويي 2) صوتي 3) ماكروويو 4) نور مرئي
14- انرژي دروني كدام يك از گزينه هاي زير با بقيه متفاوت است ؟
1) آب حوض صفر درجه 2) آب استخر 40 درجه 3)آب درياچه 20 درجه4)آب كتري 90 درجه
15) كدام كاني زير جزء كاني هاي اوليه محسوب نمي شود؟
1) كلسيت 2) كوارتز 3) ميكا 4) فلدسپات

1- شكل هاي زير يكي از راه هاي انتقال گرما را نشان مي دهد با توجه به آن شكل ها تفسير كنيد.













2- سرعت انتشار موج مقابل 18 كيلو متر بر ساعت است .
الف) بسامد موج چقدر است؟
5/0
ب)اگر بسامد ثابت باقي بماند و طول موج دوبرابر شود سرعت
آن چقدر است؟




3- الف) وقتي مي گوييم چگالي مس 09/8 است منظور چيست؟

ب) گرم و سرد شدن يك گاز چه تاثيري بر چگالي آن گاز دارد ؟



4- نمودار مقابل چگونگي ذوب يخ از دماي 4- درجه سانتيگراد تا 10 درجه بالاي صفر را نشان
مي دهد.اين نمودار را تفسير كنيد. دما


زمان
نمونه سوالات پايه سوم
1- در شكل مقابل اگر جرم نيروي F چرخ و محور 10 كيلو گرم باشد F
براي متعادل نگاه داشتن چرخ و محور برابراست با :(10=g)
Cm30=R Cm10= r
الف:N100 ب:N150 ج:N200 د:N300
2-در شكل مقابل براي بالا بردن وزنه 500 نيوتني روي سطح شيب دار
120 نيوتن نيروي محرك لازم است . هنگامي كه جسم به بالاي m3 m1
سطح شيب دارمي رسد نيروي محرك چند ژول كار انجام مي دهد؟
الف :72 ب: 360 ج:300 د:1500
3- در شكل مقابل وزن هريك ازقرقره هاي B وC برابر5 نيوتن
و وزن قرقرهA برابر 15 نيوتن مي باشد براي آن كه وزنه C B
585 نيوتني را درحال تعادل نگه داريم نيروي Fچند نيوتن بايد باشد؟

الف:N100 ب:N150 ج:N200 د:N300 A

4 - علت متلاشي نشدن هسته اتم ها چيست ؟
Wالف:وجود پروتون ها در هسته ب: كوجك بودن هسته
ج :جاذبه بين پروتون ها د:وجود نوترون ها درهسته

5- كدام جفت عنصر زير نسبت به هم ايزوتوپ هستند؟
الف) و ب) و
ج) و د) و

6- اگر اتمي 17 پروتون و 18 نوترون داشته باشد كدام گزينه درباره ي آن درست است؟
الف) ب ) ج ) د )
7- ارتفاع آب در يك آبشار 30متر است توربيني در اين آبشار نصب شده است كه با بازده 90درصد انرژي مكانيكي توليد مي كند اگر يك متر مكعب آب از روي توربين عبور كند چندكيلو ژول انرژي به دست مي آيد؟
1)kj3000 2) kj2700 3) kj300 4) kj270
8- كداميك از تركيب هاي زير مولكول ها از هم جدا ديده نمي شود و ذرات آن به صورت يون هاي مثبت و منفي كنار هم قرار دارند؟
1) 2) 3) 4) 9- يك سال زميني كدام سياره از يك روز آن كمتر است ؟
1) عطارد 2) زهره 3) زحل 4) اورانوس

10- كدام گزينه عامل فشار گاز درون يك كپسول است ؟
1) حجم گاز 2) سطح و ارتفاع
3) جنبش مولكول ها 4)شكل كپسول
11- درصد كدام يك از گاز هاي زير در خورشيد زياد تر است ؟
1) هيدروژن 2) كربن 3) هليم 4) كلسيم
12- اين جمله نظريه ي كدام دانشمند را تاييد مي كند؟
“ افرادي كه سازش بيشتري با محيط دارند شانس بيشتري براي زندگي دارند .”
1) لامارك 2) داروين 3) ويسمن 4) دووريس

13- آمونيت ها در كدام بخش رمين شناسي فراوان بوده اند؟
الف) سنوزوييك ب) مزوزوييك ج) اواخر پالئوزوييك د) اويل پالئوزوييك
14- جسد كدام جاندار با احتمال بيشتري به فسيل تبديل مي شود؟
الف : عروس دريايي ب : كرم خاكي ج : دوكفه اي ها د : نرم تن مركب


15- يك الكتروسكوپ را به روش القا با شانه پلاستيكي بارداركرده ايم .اگريك ميله شيشه اي باردار رابه آن نزديك كنيم ورقه هاي الكترو سكوپ چه مي شوند؟
الف : از هم دور ب: به هم نزديك
ج: ابتدا نزديك سپس دور د: ابتدا دور وسپس نزديك
.....................................سئوالا ت تشريحي.............................................
1-بر يك زير دريايي در عمق 40 متري از سطح دريا چند پاسكال فشار وارد مي آيد؟
( فشار هوا = Pa100000)




2-ابعاد يك مكعب مستطيل به ترتيب 5و8و4 سانتي متر است اگر جرم آن 25/1كيلو گرمباشد،
الف: كمترين و بيشترين فشاري كه مكعب مي تواند بر سطح زيرين خود وارد كند را بر حسب پاسكال به دست آوريد.
ب: چگالي مكعب مستطيل چقدر است؟( 10=g)



R13 – در مدار روبرو R1 1000 اهم و R2500 اهم مي باشد شدت جريان مدار را به دست آوريد.
R2
220 ولت




4-چهار تفاوت ويك شباهت سيارت داخلي وخارجي را بنويسيد وسپس بنويسيد كدام سيارات برخلاف حركت ديگر سيارا ت به دور خورشيد مي گردند.


توجه: هرسئوال تستي 2امتياز و هر سئوال تشريحي 5 امتياز دارد كه مجموعاً 50 امتياز
مي شود
.....براي هر سئوال غلط تستي نمره منفي در نظر گرفته مي شود.....













انرژي هاي نوين :
انرژي هاي نوين تجديد پذير به مجموعه اي از منابع انرژي شامل انرژي خورشيدي، باد، بيوماس، زمين گرمائي، دريايي و انرژي آبي اطلاق مي شود. انتظار مي رود اين منابع انرژي در بلند مدت نقش بسيار مهمي در تامين انرژي جهان ايفا نمايند. با توجه به طبيعت ناپايدار و تناوبي آنها لازم است در برخي موارد به ذخيره سازي آنها در هيدروژن – بعنوان حامل انرژي ـ پرداخت. از اين رو از هيدروژن خورشيدي بعنوان سوخت آينده نام برده مي شود و به نظر مي رسد كه درآينده جايگزين سوختهاي فسيلي خواهد شد.
در زمينه انرژي خورشيدي دستگاههاي تامين آب گرم و گرمايش خورشيدي از ساده ترين تكنولوژي ها برخوردارند. استفاده گسترده از آنها مي تواند سهم قابل اعتنايي از مصرف انرژي جامعه را در بخش هاي خانگي و مسكوني تامين نمايد كه متاسفانه در كشور ما بدلايل فراوان از جمله نفت ارزان، هنوز جايگاه مناسب خود را نيافته است.
سلولهاي خورشيدي فتوولتايي در ظرف 20 سال گذشته با شتاب زيادي توسعه يافته اند. اگر چه قيمت آنها در اين مدت كاهش زيادي داشته است ولي هنوز هم سيستم هاي گرانقيمتي بشمار ميروند. استفاده از آنها در كاشي ها و در نماي ساختمانها مي رود.

توربين هاي بادي امروزه بيش از ديگر سيستم هاي تجديد پذير به شرايط اقتصادي نزديك شده اند. با پيشرفتهاي علم آئروديناميك و طراحي سازه، توربينهاي بادي مدرن به ظرفيت هاي بالاتر از يك مگاوات دست يافته اند. اما بايد توجه داشت كه در كشورهاي جهان سوم كاربرد وسيع و منطقي آنها در گرو دسترسي به تكنولوژي ساخت آنهاست و براي دستيابي واقعي به تكنولوژي ساخت، ابتدا بايد از ساخت واحدهاي كوچك – در حد چند كيلووات شروع كرد و با بهينه سازي و افزايش تدريجي توان به ظرفيت هاي بزرگتر – در حد چند صد كيلووات و بيشتر دست يافت.

نيروگاههاي آبي بزرگ و كوچك از تكنولوژي تكامل يافته اي برخوردارند و با توجه به صرفه اقتصادي و همچنين اهميت آنها در كشاورزي بايدضمن شناسائي پتانسيل كشور و تعيين مناطق داراي الويت به بهره برداري وسيع از اين منابع همت گماشت.
در ميان انرژي هاي دريايي، انرژي جزر و مدي از تكنولوژي پيشرفته اي بهره مند است اما بدليل مشكل زيست محيطي و موانع اقتصادي از توسعه چشمگيري برخوردار نبوده است. انرژي حرارتي درياها OTEC هنوز مشكلات فني و اقتصادي فراوان دارد. اما انرژي امواج عليرغم تكنولوژي جوان و تكامل نيافته اش بدليل دانسيته نسبتا بالاتر و در مكانهاي داراي پتانسيل بيشتر تا حدودي مورد توجه بوده است.

انرژي زمين گرمايي اگر چه اساسا تجديد ناپذير نيست و نظير منابع نفتي ممكن است تمام شود، اما چنانچه نرخ و نحوه بهره برداري در حدي باشد كه بتواند بطور طبيعي توليد و جايگزين شود ميتوان آنرا جزء منابع تجديد پذير بشمار آورد. اما با اينهمه اين منبع نيز از نظر اقتصادي از جمله موفق ترين منابع انرژي تجدي پذير بشمار ميرود. امروزه درجهان در حدود7000 مگاوات تاسيسات برق زمين گرمايي وجود دارد. علاوه بر توليد برق، از انرژي زمين گرمايي بطور مستقيم و براي مصارف گرمايش نيز استفاده مي شود. تكنولوژي انرژي زمين گرمايي داراي دو بخش عمده است. بخش اول به اكتشاف و استخراج آب گرم يا انرژي زمين گرمايي از اعماق زمين مربوط است و بخش دوم شامل تبديل انرژي حرارتي استخراج شده به انرژي برق مي باشد. وجود سابقه و تجربه مشابه و مفيد در صنعت برق در توسعه انرژي زمين گرمايي كمك موثري بوده است.
استفاده از انرژي بيوماس اگر چه به شكل سنتي آن يعني سوزاندن چوب درختان و فضولات حيواني باعث آلودگي و تخريب محيط زيست مي شود، اما شكل برنامه ريزي شده و پايدار آن، امروزه مورد توجه بسيار است. از ضايعات كشاورزي نظير نيشكر و چغندر مي توان سوخت مايع تهيه نمود. مي توان در زمين هاي نامرغوب و نيمه باير درخت يا درختچه هاي مناسب با دوره رشد كوتاه و سريع كاشت و اگر چه با احتراق آنها براي تامين انرژي در اتمسفر CO2 منتشر مي شود. اما در عوض در دوره كاشت و رشد و نمو آنها كه دائمي و هميشگي است، به همان ميزان CO2 از اتمسفر جذب شده و از طريق فتوسنتز در حضور انرژي خورشيدي، اكسيژن ساخته خواهد شد و بدين ترتيب يك چرخه (( كربن خنثي )) شكل خواهد گرفت.
تعريف انرژي از انرژي خورشيدي بهره برداري از انرژي خورشيدي در بسياري از كشورها جهان بخصوص مناطق با آفتاب زياد معمول و درحال پيشرفت است. اين انرژي كه مي تواند براي گرم كردن وفاژ و توليد الكتريسيته مورد استفاده قرارگيرد در كشورهاي مختلف دنيا در مرحله آزمايشي مي باشد.
با توجه به وسعت دسترسي به اين انرژي به نظر مي رسد در آينده، انرژي خورشيدي بتواند به عنوان يكي از منابع ارزان در دسترس بشر قرار گيرد. در حال حاضر 15/0 درصد انرژي مورد مصرف آمريكا از خورشيد تامين مي شود. كشورهاي اروپايي و ساير كشورهاي صنعتي نيز مقدار كمي از انرژي مورد نياز خود را از خورشيد تامين مي كنند.
كره زمين انرژي خورشيدي را بصورت تابش خورشيدي دريافت مي كند و مقدار اين تابش بمراتب بيش از نياز بشريت است. اين منبع از تغييرات روزانه شناخته شده اي علاوه بر تغييرات فصلي برخوردار است و بطور قابل ملاحظه اي متاثر از وضعيت هوا است. شدت تابش خورشيدي نسبتا كم و پيك ( فراز ) آن در حدود KW/m2 1 در سطح دريا است. تمام كشورها به اين منبع به مقادير مختلف دسترسي دارند. كاربرد انرژي خورشيدي كاملا متنوع است وشامل گونه حرارتي مستقيم ( سيستم هاي عامل و غير عامل ) ، توليد نيروي برق از طريق سيكل هاي ترموديناميكي و تبديل مستقيم به الكتريسيته با كمك سيستمهاي فتوولتائي PV مي شود. انبار كردن انرژي خورشيدي در سيستم هاي حرارتي نسبتا ارزان است و بدين ترتيب منبع انرژي از زمان استفاده از انرژي بوسيله مصرف كننده جدا مي گردد.
مقدار زيادي كارهاي تحقيقاتي در 20 سال گذشته در اين زمينه انجام شده است و حجم قابل توجهي اطلاعات در مورد تكنولوژي و كاربردهاي انرژي خورشيدي بدست آمده است و پيشرفتهاي حيرت آوري در زمينه توجيه اقتصادي و مقرون بصرفه بودن اين انرژي انجام گرفته است. اكنون، برخي از اين كاربردها كاملا جنبه تجاري پيدا كرده است ولي كاهش بيشتر هزينه ها كه از طريق توليد انبوه و توسعه تكنيكي ميسر مي باشد مورد نياز است، تا كاربردها گسترده تر شوند.
مزاياي انرژي خورشيدي
انرژي خورشيدي از نظر محيط زيست بي خطر است اگر چه استفاده متمركز در ابعاد وسيع مي تواند منجر به اثرات زيست محيطي محلي شود. همچنين انرژي خورشيدي با شرايط فرهنگي متفاوت به خوبي پيوند مي بندد. شماري محدوديت هاي اقتصادي و اساسي وجود دارند كه براي استفاده وسيع از اين انرژي مي بايستي رفع شوند، اما با پشتيباني كافي سهم اين منبع انرژي در طول دهه هاي آتي ابعاد قابل توجهي خواهد يافت.
بهره گيري از انرژي خورشيدي
درعصر حاضر از انرژي خورشيدي توسط سيستمهاي مختلف و براي مقاصد متفاوت استفاده و بهره گيري مي شود كه اهم آنها عبارتند از:
1- سيستمهاي فتوبيولوژيك : تغييراتي كه درحيات و زيست گياهان و جانداران بوسيله نور خورشيد و فتوسنتز ايجاد مي گردد، فرآيند تجزيه كود حيوانات و استفاده از گاز آن
2- سيستمهاي فتوولتائيك: تبديل انرژي خورشيدي به انرژي الكتريكي – سلولهاي خورشيدي.
3- سيستمهاي حرارتي و برودتي: شامل سيستمهاي تهيه آبگرم – گرمايش و سرمايش ساختمانها- تهيه آب شيرين – سيستم هاي انتقال پمپاژ – سيستم هاي توليد فضاي سبز ( گلخانه ها )خنك كنها و اجاقهاي خورشيدي – سيستم هاي سردسازي – برجهاي نيرو – خشك كن هاي خورشيدي – نيروگاه هاي خورشيدي.
فن آوريهاي جديد
سيستمهاي فتوولتائيك
سيستمي كه در آن انرژي خورشيد بدون بهره گيري از مكانيزمهاي متحرك و شيميائي، به انرژي الكتريكي تبديل شود، اثر آنرا فتوولتائيك مي نامند. عاملي كه دراين فرآيند بكار مي رود سلول خورشيدي ناميده مي شود. حدود 45 سال پيش براي اولين بار و بعنوان مولد الكتريكي در سفينه هاي فضائي از اين سلولها استفاده گرديد و مدتي است كه بهره گيري از آنها در زمين نيز متداول شده است. سلولهاي خورشيدي قادرند انرژي تشعشعي خورشيد را با بازدهي معادل 5 تا 20 درصد مستقيما به الكتريسيته تبديل كنند. اگر چه انرژي الكتريكي نوري هنوز بميزان كافي از لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه نمي باشد ولي در سالهاي اخير كاهش چشمگيري در هزينه هاي مربوط به بهره برداري از اين سيستمها مشاهده گرديده و انتظار مي رود در آينده نيز با تحقيقات لازم و رفع سلولهاي نوري، كاهش قيمت ادامه يابد. ولي نبايد فراموش كرد كه در مناطق دور و در جاهايي كه دسترسي به سوخت و الكتريسيته ارزان مقدور نباشد از سيستمهاي فتوولتائيك استفاده مي گردد. اين سيستمها رابرق خورشيدي نيز مي نامند.






سيستم هاي آبگرم خورشيدي
با توجه به ميزان تابش خورشيد، استفاده از انرژي خورشيدي به صورت كاربردهاي حرارتي و تبديل مستقيم به برق در مقايسه با انواع ديگر انرژيهاي تجديد پذير از اهميت قابل ملاحظه اي برخوردار است. از ميان كاربردهاي حرارتي از انرژي خورشيدي، سيستمهاي آبگرم و گرمايش، چه به لحاظ تكنولوژي و چه به لحاظ برآوردهاي اقتصادي در مقايسه با ساير كاربردهاي حرارتي از انرژي خورشيدي در جهان بيشتر مورد توجه قرار گرفته است. دليل اين ارجحيت در اين است كه سيستمهاي آبگرم و گرمايش خورشيدي به دماهاي متوسط نياز دارند. سهم قابل ملاحظه اي از انرژي مورد نياز براي تامين آبگرم و گرمايش ساختمانها، با توجه به شرايط جغرافيائي، در بيشتر ماههاي سال مي تواند توسط انرژي خورشيدي تامين گردد و به اين لحاظ هر ميزان جايگزيني كاربرد انرژي خورشيدي به عوض انرژي هاي فسيلي از اهميت خاصي برخوردار است.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

فقط اقای کوچک زاده